"Sesungguhnya Yang Baik Dari Allah,Yang Buruk Dari Diri Ini Sendiri"


Saturday, November 19

Piza Simple~Yummy


Sejak dua menjak ni aku rajin masuk dapur.Cuba masakan pelik..Ikot dan aku je nak buat janji leh makan dan sedap.Sedap ke?? sedap la kot,habis je bila aku buat tu..Aku klu buat mesti banyak2..makan la sampai mampus..pastu lama pulak la aku nk buat lagi,,haha..Kali ini aku buat PIZZA SIMPLE~YUMMY,sedapppp!

Ni aku nak share la recepi..kalau rajin try la..sedapp tak rugi.


1)Ni sebelum masak,baru letak inti 2)Ni dah masak+dah letak mayonis(mayonis ladychoice)


Bahan2 Doh (tuk 3-4biji pizza)


Air Suam Garam Dan Gula Mauripan(Instant Yeast)


Marjerin Tepung gandum

Cara-cara Buat Doh
  1. 1kg tepung+ 1paket mauripan+air suam(air masuk sedikit demi sedikit)+secupit garam+ 1sudu teh gula+2sudu besar marjerin= gaul+uli ke semua bahan2 tersebut sampai jadi doh dan tak melekit.
  2. Biar kan doh tu naik
  3. Bahagikan doh kepada 3 atau empat.Ikot suka la..kalau nak nipis pon boleh.Guna pengelek untuk gelekkan jadi nipis dan bulat(tebal ikot suka) saya wat dalam 2cm camtu
  4. cucuk sikit dengan garfu bagi dia tak kembung or kembang sangat
  5. Lepas tu letak inti kat atas doh tersebut..
  6. Bakar sampai masak dalam 20minit ke 30minit camtu..So siap la pizza.
  7. Inti dia ape ek??hah saya gune sardin,murah,sedap dan menjimatkan.Inti ikot suka korang la kan..Tapi kali aku guna sardin..
Cara-cara Buat Inti Pizza

Bahan:
  1. 1tin besar sardin(cap ape ikot korang la,kalau saya amik yang murah jek),
  2. sayur campur 1 plastik kecik yang segera
  3. cili boh/cili kering yang dikisar( ikot korang nak banyak mana) agak2 jer
  4. garam,gula,ajinamoto
  5. sos
  6. mayonis
Cara-cara:
  1. Tumis bawang(putih+merah) sampai naek bau dan keperang-perangan.
  2. Masukkan cili kisar tadi.Masak sampai pecah minyak
  3. Masukkan sardin.1 tin tu korang masukkan.hancur2 kan sardin tersebut
  4. Masukkan garam secukup rasa.gula 1sudu.dah sedikit ajinamoto(taknak pon takpe).Kemudian masukkan sos.agak2 selera korang la.
  5. Agak2 dah masak.Masukkan sayur campur tadi.gaul sekejap dan siap.
  6. Mayonis letak masa inti dah letak atas dok..korang letak je mayonis kat atas tu cam dalam gambar kat atas.
Ok.Dah siap pizza sardin yummy..SELAMAT MENCUBA.Have a nice day:)









0 0 komen terbaek!!:

Click for Support Me!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rajin-Rajin Komen Entri Misszue:)

create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

Tolong Klik Dapat Pahala!