"Sesungguhnya Yang Baik Dari Allah,Yang Buruk Dari Diri Ini Sendiri"


Tuesday, January 3

10 Makanan Dapat Menghalang Kanser

Assalamualaikumsemua:)

Hai..haisemua.Tahukah korang ade 10 jenis makanan yang boleh elakkan kanser? Haa..ni nakcite ni..Antara makanan-makanan yang sihat dan dapat menggelakan kanser adalahseperti berikut..

BawangPutih ~so jangan lupa add on bawang putih dalam masakan seharian~

Bawang putih mengandungi sebatian sulfur yang boleh merangsang sistem pertahanan semula jadi sistem imun melawankanser, dan mungkin mempunyai potensi untukmengurangkan pertumbuhan tumor. Kajian-kajian mencadangkan bahawa bawang putih boleh mengurangkan kejadian kanser perut dengan seberapa banyak yang faktor

Broccolli ~ rajin2 la makan broccoliye.tapi pastikan di stim daripada dipanaskan

Brokoli adalah satu Superfood mencegah kanser, kita perlu makan dengan kerap.Tetapi ambilperhatian: Satukajian Sepanyol mendapati bahawa apabila brokoli dipanaskan menggunakan microwave ,ia akan memusnahkan 97 peratus flavonoid pelindung kanser sayur-sayuran. Jadigunakan kaedah stim atau wap atau makan mentah sebagaisnek, atau menambah kepada sup dan salad.

Kacang Brazil -~ ia sedap dimakandengan roti bakar

Kacang brazil yang kayadengan selenium, mineralsurih yang menyakinkan sel-sel kanser untuk membunuhdiri dan membantu sel-sel membaiki DNA mereka. Satukajian Harvard lebihdaripada 1,000 orang lelaki dengan kanserprostat mendapatimereka yangmempunyai tahap darah selenium tertinggi ialah 48peratus kurang cenderung untuk mendapatpenyakit maju lebih dari 13 tahun berbanding lelakidengan tahapterendah. Dan dramatik lima tahun kajian yangdijalankan di Cornell University dan Universityof Arizona menunjukkan bahawa 200 mikrogram seleniumsetiaphari - jumlah dalam dua kacangBrazil unshelled - mengakibatkan 63peratusketumbuhan prostat yang lebih sedikit, 58peratus kurang kanser kolorektal, paru-paru 46peratus lebih sedikit keganasan, dan penurunan 39peratus keseluruhankematian kanser.

Lemon atau Limau ~ rajin-rajin kandiri minum air limau untuk kekal sihat.ok!

Mengikut penyelidikdaripada Australia,dos harian buah-buahan sitrus boleh mengurangkan risiko kanser mulut, tekak danperut separuh.


Blueberries ~ Campurkan setengah cawan blueberries ke dalam bijirin pagi anda.

Kita sedia maklumkhasiat daripada kumpulan berries dapat memberi khasiat yang optimum kepadadiri dan kesihatan kita.Blueberries menduduki tempat nombor satu darisegi kuasa antioksidan mereka.Antioksidan meneutralkanradikal bebas, yang adalah bahan yang tidak stabil yangbolehmerosakkan sel-sel dan membawa kepada penyakit termasuk kanser.

Artichokes~ jom belajar makanartichokes~

Artichokes adalah sumber besar silymarin, sebuahantioksidan yang dapatmembantu mencegah kanserkulit.

Salmon ~banyakkan makan ikan.~
Penyelidik Australia yang belajar Kanada (pergi angka) mendapati orang-orangyang makan empat ataulebih hidangan ikan seminggu hampir satupertiga kurang berkemungkinan untuk mendapat leukemia darah kanser, myeloma, danlymphoma bukan Hodgkin. Lain-lain kajian menunjukkan hubunganantara memakan lemakikan (salmon, tenggiri, halibut, sardin,dan tuna, serta udang dan kekapis)dengan penurunanrisiko kanser endometrium di kalangan wanita. Kaya dengan Omega-3

Buah Kiwi ~makan kiwi selalu k~

Makan Kiwi sekarang!!! Kiwi adalah hand grenade ofcancer-fighting antioxidants,termasuk vitamin C, vitamin E, lutein, dan tembaga.

Scallions~sejenis bawang~
Tinggi diet dalam bawang boleh mengurangkan risiko 50peratus kanser prostat .Tetapi lebih berkesan apabila ia dimakan mentah atau dimasak dengan ringan.Oleh itu, cuba scallions, bawang Vidalia, bawang merah, atau chives untuk dinikmati dengan salad.

Sauerkraut
Kajian Finland mendapati bahawa proses penapaian yang terlibat dalam membuat sauerkraut menghasilkan kanser-pertempuran beberapa kawasan, termasuk ITCs,indoles, dan sulforaphane. Untuk mengurangkan kandungan natrium, bilas tin ataujarred sauerkraut sebelum makan.



Mari kita mulakan amalan makanan yang berkhasiat.

Sekian, Selamat BerBlogger:)

sumber:Reader's Digest

0 0 komen terbaek!!:

Click for Support Me!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Rajin-Rajin Komen Entri Misszue:)

create your own banner at mybannermaker.com!
Copy this code to your website to display this banner!

Tolong Klik Dapat Pahala!